Volg ons ook op:    

Onderwijs / werkwijze

Ons onderwijs willen wij afstemmen op de bovengenoemde visie. We willen ons onderwijs zo inrichten, dat onze leerlingen zich continu kunnen ontwikkelen.

International Primary Curriculum (IPC en IEYC)

De fjouwerHoeke is een IPC-school. Het International Primary Curriculum (IPC) is een basisonderwijs-curriculum voor de zaak- en creatieve vakken, waarbij ruimte is om ook de andere vakken op school te verbinden. Het is een onderwijsconcept waarin leren centraal staat. Kinderen leren (bewezen) op hun best door boeiende, actieve en zinvolle lessen. De thema’s en werkwijze van IPC sluiten hier naadloos op aan. Elk thema sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Met IPC worden leerlingen bewuster van hun groei. Ze ontwikkelen zich tot actieve wereldburgers.

Agora

Naast IPC zijn we een Agora school in ontwikkeling. Bij Agora onderwijs ben je vanaf dag één aan de slag met de interesses en talenten. Leren vanuit natuurlijke nieuwsgierigheid en ontwikkelbehoefte met begeleiding van ervaren leerkrachten, dat is Agora onderwijs.

Alles wat op de wereld het onderzoeken, ontwikkelen of ondernemen waard is als vertrekpunt gebruiken. Bij afscheid van onze school heb je een liefdevolle leer- ontwikkelcentrum ervaren waarin er aandacht is voor wie je bent. Je hebt zelfkennis en weet waar je eigen kracht, passie en mogelijkheden liggen.

Je weet wat goed is voor jou, de ander en de wereld, zodat je je van waarde voelt en van waarde kan zijn. Je bent in staat om een leven lang te willen, kunnen en blijven leren. Op Agora werken leerlingen met challenges (ook wel “leervragen” genoemd), deze kunnen ontstaan vanuit inspiratiesessies maar ook uit eigen inspiratie. Deze challenges zijn vakoverstijgend en volgens eigen planning en eigen niveau. Leerlingen hebben de vrijheid om te leren wat ze willen, niet de vrijblijvendheid om te doen wat ze willen. We werken toe naar een reguliere uitstroom, waarbij de basisvaardigheden als lezen, rekenen belangrijk blijven.

Overeenkomsten IPC en Agora

IPC en Agora vullen elkaar goed aan. Bij beide onderwijsvisies staat het proces van leren centraal. Ze gaan beide uit van boeiende lessen, onderzoeken en ondernemen. Daarnaast wordt uitgegaan van de talenten van leerlingen i.p.v. werken in jaarklassen en is het onderwijs minder leerkracht gestuurd.