Volg ons ook op:    

Visie van de school

Ambitie

We werken graag samen met bewoners, ouders/verzorgers, organisaties, bedrijven en anderen in de omgeving. Zo willen wij samen voor iedereen kansen bieden en leren, ontwikkelen, ontmoeten en werken in de 4H-regio mogelijk maken voor nu en later.

Visie

We vormen een leer-, ontwikkel- en ontmoetingscentrum in Noardeast-Fryslan in de 4H-regio: een groene en agrarische landbouwregio vol kansen, mogelijkheden en uitdagingen voor nu en later. Met deze ambitie en visie wil Fjouwerhoeke 2.0 samen met de 4H-regio de kinderen laten zien en leren dat zij onderdeel zijn van een mienskip van mensen en natuur. Samen zorgen we zo voor de ontwikkeling van de kinderen in kennis en kunnen dat past bij de 4H-regio. En voor een 4H-regio als groene en kansrijke omgeving om in te leren, wonen en werken.

 

Visiepjlers 

  • “Je keek te ver, dat wat je zoekt is hier…” (uit gedicht ‘Ruimtevrees’, Marjoleine de Vos) 

  • “De locatie is te vergelijken met die veilige, doorwaadbare plek van vroeger…” (een ondiepte in de rivier waar je vroeger makkelijk en veilig de rivier door kon waden naar de overkant waar ontmoetings-, leef- en handelscentra ontstonden) 

  • “It takes a village to raise a child” (vert. “je hebt een dorp nodig voor de opvoeding/ontwikkeling van een kind”) Een van oorsprong Afrikaans gezegde. 

  • “De regio ligt ‘tusken it Waad en Walden’ in” (een unieke natuurregio tussen de ENESCO Waddenzee en de groene bossen van ‘de Walden’ in Friesland) 

  • “Ûnbekende paden komme faak út op moaie plakken” (vert. “onbekende wegen komen vaak uit op mooie plekken”, plekken waar we samen verwonderen, nieuwe dingen ontdekken, doen  en leren, ontmoeten, verbinden en weer doorgaan) 

 

fjouwerHoeke:

• Leren wij van en met elkaar.

• Groeien de teamleden en het onderwijs mee met de ontwikkeling, interesses en talenten van de kinderen.

• Groeien de teamleden en het onderwijs mee met de mogelijkheden, groei en behoeften van de regio.

• Werken we ontwikkelingsgericht: ieder kind stimuleren om in hun ontwikkeling steeds een stapje verder te zetten.

• Houden we rekening met de talenten en mogelijkheden van elk kind.

• Werken we met wisselende onderwijsthema’s

• Werken we met een groen onderwijsprofiel:

• Leren en doen we in ‘mienskip’ met de natuur

• Leren we over gezond leven, eten, bewegen en vertrouwen in jezelf en de ander

• Doen we aan buiten spelen en leren • Leren we over de natuur, dieren, planten, landbouw, water, etc. (groene sector)

• Doen we ervaringen op in het werken in de natuur, dieren, planten, landbouw, water, etc. (groene sector).

• Werken teamleden, buurtbewoners, familie, organisaties en het bedrijfsleven in de regio samen met de kinderen om levensechte lessen en ervaringen te delen.

 

De kinderen bewonderen de geparkeerde trekker van pake. Leren in het tuinatelier van een akkerbouwer uit de buurt over verschillende grondsoorten. Planten met de juf zaadjes in de moestuin. Proeven zelf gekweekte komkommers op de kinderopvang. Proberen in een maakatelier met de fietsenmaker hoe je gereedschappen veilig hanteert of een fietsband plakt. Verwonderen en verbazen zich in de verrassingsruimte, waar met allerlei spannende en prikkelende spullen het nieuwe thema wordt opgestart. Gaan op bezoek bij de boer om de hoek of op een snuffelstage bij een bedrijf in de buurt.